תולדות האמנות: אמנות הרנסנס

המונח רנסנס פירושו לידה מחדש ובהקשר של אומנות הוא מורה על תחייה של תרבות יוון ורומא. כבר בתקופה הגותית, תקופה בה הייתה הכנסייה בעל כוח אדיר, משפיע ומכוון ביותר, החלו האומנים לשבור את הכבלים בהן כבלה אותם הכנסייה ורעיונות חדשים, חופשיים יותר, החלו להשתחרר. אמנות הרנסנס היא פרי מאבקם של האמנים לשחרור ולמבע חופשי.

תקופת הרנסנס צמחה מתוך התנגדות לימי הביניים. בימי הביניים לא היה דגש על צורה אלא על רעיון וסמליות. עקרון הייצוגיות היה הרבה יותר חשוב. כאן יש חשיבות לסימטריה, לפרספקטיבה (שהייתה אחד ממקורות ההשפעה הבולטים ביותר של אמנות הרנסנס) ולקומפוזיציה.

תקופת הרנסנס מנסה לעקוף את תקופת ימי הביניים ולחזור לימי יוון ורומא. המעבר היה איטי. כל אחד חידש מעט. החלו ללכת לעבר האומנות המודרנית. הדגישו טכניקה, פרספקטיבה, אור וצל ועוד. הדברים נעשו מתוך מחקר, למידה וחוקים. לאמנות הייתה מערכת מסודרת וברורה.

ראשית הרנסנס[1] באיטליה במאה ה-14. הוא התבטא בספרות, אמנות, תרבות ותחומים אחרים. החברה נותרה דתייה כפי שהייתה קודם לכן אך כעת בהחלטות הייתה מעורבת, לא רק הכנסייה, אלא גם המערכת השלטונית. איטליה לא הייתה מדינה של שליט, אלא של ערים.

הפריחה הגדולה באיטליה נקטעה בשל המגיפה השחורה שחיסלה מספר אדיר של אומנים באירופה. בעקבות כך נותר חלל שבתוכו עלה ופרח הרנסנס. בנוסף לכך היו פריחות של המסחר ושל המדע ואף מסעות וגילוי העולם החדש.

בתקופה זו עלה המסחר ועימו גם הכספים והשפע, והאמנים – כמו הסוחרים – נדדו ממקום למקום.

החברה הפכה לפחות דתית.

מריה, אימו של ישו, נכנסה לתודעה דרך התנ"ך שנכתב להמונים. היא הפכה לדמות מקודשת ונוצרה סביבה מערכת אגדות וסיפורי קדושה.

אמנות הרנסנס באיטליה פרחה בכמה מרכזים חשובים, שהראשון בהם הוא העיר פלורנציה (פירנצה של היום). בפירנצה גילו מחדש את התרבות הקלאסית. היא הייתה העיר של המרכז התרבותי. העיר נשלטה בידי משפחה עשירה.

באותה תקופה מתחילים להתמקד בפילוסופיה ובאפלטון ולקרוא את כתביו.

אמני הרנסנס המוקדם מאוד הושפעו מהעולם שקדם לימי הביניים ובנו מבנים בהשפעתו (כמו למשל הפנתיאון). האמנים לא העתיקו מהעולם שלפני ימי הביניים אלא שידרגו אותו לתקופתם.

ברונלסקי וגיברטי התחרו ביניהם על מי יכין דלת יפה יותר לבפטיסטריום[2]. נושא היצירה על הדלת היה צריך להיות עקידת יצחק. ההוד, הדר והסימטריה של גיברטי ניצח[3].

אמני הרנסנס היו מיומנים בכל 3 האמנויות – ציור, פיסול וארכיטקטורה. היו אלה אנשי אשכולות. הללו היו בעלי ידע רב ורצו להצליח למרחקים.

הרנסנס מתקיים במקביל בדרום איטליה ובצפון אירופה (צרפת, הולנד וגרמניה) אך אינו מתפתח באותו קצב.

הרנסנס פותח פתח אל העולם החדש.

הכנסייה לא הייתה עוד פטרוניתם הבלעדית של האמנים. הללו החלו לקבל הזמנות מאספנים פרטיים – לא רק בנושאים הדתיים המסורתיים, אלא גם בנושאים חילוניים, מיתולוגיים ואלגוריים, ועיטרו למענם ארמונות, רהיטים וכלי בית. באותה עת שגשגה בפירנצה אמנות ציורי הדיוקן , שבאמצעותה יכלו האמנים לגמול לפטרוניהם.

בני משפחת מדיצ'י, פטרוני האמנות החשובים ביותר באיטליה באותה עת, ריכזו סביבם אמנים, משוררים ופילוסופים והקימו חוג יוצרים תוסס, מפרה ורב השפעה.

וונציה שבאיטליה שומרת עד היום על המסורת הרנסנסית. הקשרים שלה עם המזרח חזקים (ביזנט) וגם עם הצפון. האמנות בוונציה מתפתחת בכיוון קצת אחר אך היא רנסנסית לא פחות מערים אחרות באיטליה. הארכיטקטורה מזכירה את התקופה ההלניסטית (גמלון, פסלים וכו'). המסחר והיצירה שגשגו. היא מחברת בין המזרח לאירופה.


[1] הרנסנס החל באיטליה אך התפשט גם למקומות אחרים בקצב שונה.

[2] אגף ההטבלה בכנסייה.

[3] ראו את יצירותיהם בסיכום היצירות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על תולדות האמנות: אמנות הרנסנס

  1. הרנסנס היא אחת מהאמנויות המרהיבות ביותר בעולם!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s