ספירלת השתיקה – סיכום

ספירלת השתיקה היא תיאוריה בתחום תקשורת המונים שהוצגה על ידי החוקרת נואלה נוימן ומשתייכת למסורת ההשפעות החזקות בתקשורת המונים ובעיקר לגישת הבניית המציאות.

לפי נואלה נוימן ספירלת השתיקה היא אמצעי של עיצוב דעת הקהל – "לפרט חשוב שלא לבודד את עצמו מהחברה יותר מאשר להיות בעל שיפוט עצמי" = פחד מבדידות. המביע דעה שונה – מסכן את עצמו בבידוד חברתי.

המחקר שנעשה על ידי נוימן במאמר אודות ספירלת השתיקה ביקש לבדוק האם הפרט מעז לחשוף את דעותיו במידה והוא בעמדת מיעוט. ארבעת השאלות שנוימן בדקה:

  1. דעת הפרט בנושא שנוי במחלוקת
  2. שאלות בנוגע לדעת הפרט לעומת דעת הרוב
  3. שאלות על הלכי רוח בעתיד
  4. שאלות על נכונות המשיב להיחשף בסיטואציה בפומבי (סיכון לבדידות).

ממצאים: הנכונות לדון בפומבי בנושא שנוי במחלוקת משתנה על פי קריטריונים של מין, גיל, מקצוע, הכנסה ועוד. למשל: גברים צעירים מהמעמד הבינוני מביעים את דעתם באופן גלוי. נטיית הרוב לשמור על שתיקה – יוצרת רושם של "רוב דומם". קבוצת הרוב מדברת יותר על דעותיהם, הקבוצה המפסידה שותקת בקרב הסיעה.

אמצעי התקשורת – חלק מהמערכת המשמשת את הפרט להשגת מידע על הסביבה. הציבור יגיב כרגיל ללחץ הדעות כפי שיינתן להם בפומבי. הדעות הרווחות והמקובלות המועברות באמצעי תקשורת המונים יכולות לנטרל קבוצות גדולות של מתנגדים.

ספירלת השתיקה: אילו נושאים מייצגים אמצעי תקשורת המונים כנושאים בוערים וכדעת קהל? האם אמה"ת חוזים את דעת הקהל או משקפים אותה? האם בעצם מעצבים אותה? "יש לראות את אמה"ת ההמונים כיוצרי דעת קהל: הם מספקים את הלחץ הסביבתי שאנשים מגיבים אליו בלהט, הסכמה או בשתיקה".

טענה עיקרית: אמצעי תקשורת המונים מסוגלים לא רק להבנות מציאות אלא גם ליצור מציאות חדשה.

המחקר שהציג את המושג של ספירלת השתיקה סובב סביב גרמניה של שנות ה60 וה70, כאשר נוימן מוכיחה שהתקשורת עשתה רושם שהשמאל ינצח למרות שהסקרים תמכו בימין. עקב זאת, הימין החל לסגת מעמדתו ומתמיכתו ולמעשה התקשורת יצרה את ניצחון השמאל. קונצנזוס מסולף = משמעות ומציאות חדשה. שתיקה ה"שותקים" מתפרשת כהסכמה לדעה הרווחת. התקשורת גורמת על מה לחשוב – חברת המונים דוממת.

ראה: תקשורת המונים

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה תקשורת המונים, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s