תקשורת המונים

תקשורת המונים היא תחום מחקר בלימודי תקשורת וכן שם כולל לאמצעי תקשורת שיכולים להעביר מסר אחיד לקהלים גדולים. אמצעי תקשורת המונים כוללים בין היתר אמצעי תקשורת כמו עיתונים, טלוויזיה, רדיו, קולנוע, ספרות ובימינו כמובן גם האינטרנט. תקשורת המונים היא תחום חשוב במיוחד מכיוון שיש לה את היכולת לעצב דעת קהל ואפילו להשפיע על תפיסת המציאות של צרכני תקשורת המונים ובכך להשפיע על מהלכים בקני מידה גדולים בתחומי הכלכלה, החברה, הפוליטיקה, התרבות ועוד.

במסגרת הדיון בנושא של תקשורת המונים נהוג להבחין בין קהל היעד של אמצעי תקשורת המונים ובין הגופים המחזיקים באמצעי תקשורת המונים. כמו כן מקובל להבחין בין המדיום (דהיינו, הטכנולוגיה כמו רדיו, טלוויזיה וכו') לבין התוכן של המסר שמועבר לציבור דרך אמצעי תקשורת המונים. טענה קלאסית בהקשר זה בתחום של תקשורת המונים היא זו של מרשל מקלוהן שטען כי "המדיום הוא המסר", דהיינו שיש קשר הדוק בין האמצעי של התקשורת ובין התוכן המועבר דרכו (גישה זו נקראת גם דטרמיניזם טכנולוגי).

תקשורת המונים אינה תופעה חדשה ולמעשה ניתן לתארך את ראשית של תקשורת המונים עם המצאת הדפוס. עם זאת, אין כל ספק כי המאה העשרים וביתר שאת המאה העשרים ואחת הן המאות של תקשורת המונים, עם עלייתם של אמצעים טכנולוגיים רבים שיכולים להעביר מסרים תקשורתיים אחידים למאות מיליוני אנשים. אחד המאפיינים של תקשורת המונים שבהם מרבים לדון בתחום המחקר התקשורתי הוא העובדה כי אמצעי תקשורת המונים נמצאים על פי רוב בידיים מוגבלות וספציפיות, בעוד שקהל היעד של תקשורת המונים הוא למעשה חובק כל וכולל כמעט כל אדם (בימינו) עלי אדמות שצורך באופן פאסיבי את התכנים שמועברים אליו על ידי אמצעי תקשורת המונים ונתונים לבחירתם והכרעתם של מעטים. כאן ישנה מחלקות בין מסורת ההשפעות החזקות של תקשורת המונים הגורסת כי לאמצעי תקשורת המונים ישנה השפעה מכרעת על סדר היום הציבורי לעומת מסורת ההשפעות המוגבלות הסבורה כי לאמצעי תקשורת המונים אמנם יש השפעה לא מבוטלת על סדר היום הציבורי אך היא אינה אבסולוטית כפי שטוענים אנשים מסורת ההשפעות החזקות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה תקשורת המונים, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על תקשורת המונים

  1. פינגבאק: ספירלת השתיקה – סיכום | עוד איזה בלוג

  2. פינגבאק: סיכומים | עוד איזה בלוג

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s