הרמב"ם – מורה נבוכים – פתיחה

מה הטענה הראשונה של הרמב"ם במורה נבוכים ? את מי הרמב"ם מאשים בכך שיש אמונות מעוותות? את התורה.

בגלל פסוק בתורה פותח הרמב"ם אנשים מאמינים כי אלוהים הוא בעל גוף. נעשה אדם בצלמנו כדמותנו

 מהי התורה לפי הרמב"ם? האם הוא ספר השותל אמונה נכונה או מעוות אותה. לפי הרמב"ם הספר המכונן של המונותאיזם מציג כבר בתחילתו את האל ברבים כאילו אלוהים הוא קבוצה או חבורה המדבר על עצמם בלשון רבים. לבעיה זו הרמב"ם לא מתייחס במסגרת מורה נבוכים אלא לאי ההבנה של האדם את המילה צלם. לפי הרמב"ם אנשים מבינים אותה כצורה במובן הפיזי. מבנה גופני

צלם לפי הרמב"ם הוא במובן אחר. זו אי הבנה בעברית המולידה אי הבנה של פסוק המולידה אמונה מעוותת.

 מורה נבוכים, לפי הרמב"ם, אם הוא רוצה לרפא את האמונה הוא צריך לרפא את העברית.

הרמב"ם מציג את מורה נבוכים כמילון. כל מטרתו היא לפרש מילים מקראיות מסויימות שאנשים לא מכירים את המובן האמיתי שלהם.

מורה נבוכים של הרמב"ם נועד לבצע פעולה על השפה, לרפא את השפה ועל ידי כך לייצר אמונות נכונות.

הרמב"ם שואל למה אנשים מפחדים לפרש את הפירוש האמיתי שאלוהים אינו בעל גוף? שהיותו בעל גוף יבינו מכך שהוא לא קיים ועל ידי כך יהפכו את האל לאפס. לדעתו של הרמב"ם רוב בני האדם לא מסוגלים לחשיבה מופשטת כזו והם מזהים את הקיום עם קונקרטיות, עם היות משהו בעל גוף. כבר אפשר להבין את האנליזה העמוקה של הרמב"ם את האופן בו אנשים מבינים מציאות. הבעיה מתחילה לדעת הרמב"ם עם איך שאנשים מבינים מציאות. מה זה אומר להמצא, להיות קיים? בשביל ההמון קטגוריית הקיום התכווצה לכדי קיום גופני. כלומר לפי הרמב"ם צריך לרפא גם את קטגוריית ה"יש" של אנשים – הרחבה של המושג קיום. זהו לדעתו של הרמב"ם מפעל חיים.

 אצל אפלטון, שממנו שואב הרמב"ם, היש הקיים באמת הוא האידיאות כלומר אלו שאין להן קיום גופני כי יש בעיה עם הקיום הגופני, הוא יוצר פרדוקסים (להסתכל למשל על הפרה סוקרטיים ואפלטון)

במורה נבוכים של הרמב"ם, מכיוון שהמקרא מתחשב בחולשות האנושיות היה חייב להגיד שאלוהים הוא קונקרטי ויש לו גוף כי אחרת הוא היה מאפיס את האל והופכו לאין ולאפס. הרמב"ם מתיימר להוכיח שיש אלוהים והוא לא בעל גוף וזו תהיה הוכחה מופתית.

לפי הרמב"ם מה שאריסטו קרא צורה התורה מכנה צלם.הרמב"ם מוסיף ואומר שהתורה אומרת שצלם האדם הוא אלוהים (ובכך הוא חורג מאריסטו אבל זה תלוי איך מבינים את אריסטו). צלם אלוהים  לפי הרמב"ם הוא החלק האלוהי באדם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה סיכומים, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s